Julákovic oskořínecké stránky
úvod  tátův deníček  galerie  dovolená  grafomanský brloh  kuchařka

Cesta na sever 2017  Dovolená 2016  Cesta na sever 2015  Dovolená 2014 aneb do Butrintu a zpět  Slovensko 2013  K Jadranu a rakouskouherská nostalgie 2012  Dovolená 2011 aneb cesta k Černému moři  Dovolená v Itálii 2010

Na séééveru, tam žééérou mech...

Pondělí 6.7.2015
Image35Frýdlantský výběžek, Bulovka. Kolem dokola Polsko. Tady jsme už od pátku a máme zde zpěvácko - muzikantské soustředění. Letos to vypadá na ukrutné horko, proto jedeme někam do chladnějších krajin. Během dne vyrazíme a předpokládám, že do večera dosáhneme Baltu.

Z Oldříše to bereme přes Německo po dálnici na Štětín. Poslední kus před polskou hranicí je překvapivě příšerně rozsekaný, snad ještě víc, než D1 u Brna.
Večer jsme v Miedzyzdrojích. Lázničky. V kempu No.24 nám jde naproti ostraha a rovnou se ptá, jestli máme rezervaci. Tož jedeme dál. Někde před Kolczewem zkoušíme kemp u jezera, ale jedni krajani nám doporučují pokračovat do Pustkowa,
DSC_0412kemp Pod lesem. 54°4'2.45" N 14°57'47.93" E. Lesní klidný kempík, k moři je to kousek a pláž se nachází v půlce mezi Pustowou a Pobierowem, tudíž tu není tak nacpáno, ale zase je to daleko pro kafe.

Úterý, 7.7.2015.
Image08Ráno špacír do Pobierowa za účelem vytištění peněz. Maliny u moře. Kdo z vás to má? Sluníčko svítí, žádné příšerné vedro, lehce vane od severozápadu, odpoledne od severu a nad mořem se dělají mraky. Moře je trochu studenější, než jsme doposud byli zvyklí. Holky řádí ve vlnách na nafukovacích zvířatech. Pivo Zubr. Docela dobé. Večeře v Pustkowu v pizzerii, kde tedy zrovna neměli pizzu.

Středa, 8.7.2015
Image34 V noci pršelo, poránu fouká. Pokračujeme. Cesou stavíme v Trzebjatowe, kostel Zvěstování p. Marii se (skoro) 100m věží, to celé v cihle. Dále směr Leba a zkoušíme, jestli opravdu existuje Baza pod lasom. Existuje. 54°38'48.57" N 17°14'27.84" E. Stavíme stan a jedeme se podívat k Czolpinu na vyhlídku. Stará vojenská základna. Zpátky trochu mokneme. Kemp Baza pod Lasom je na kaji Slovinského národního parku, kousek odtud je skansen ve vesnici Kluki. Kolem to vypadá jako na Šumavě, akorát nadmořská výška je 28 m a 8 km odtud hučí moře. Mají tu koně a jednoho poníka pro děti.

Čtvrtek, 9.7.2015.
Image47Prší. Přeháňky. Jedeme se podívat do skanzenu ve vsi Kluki. Jak se žilo ve Sloviňsku a o Kašubech. Na oběd zajíždíme do Leborku. Na zámku německých rytířů sídlí prokuratura a na dvorku mají kládu a pranýř. Kostel sv. Jakuba, cihlová gotika. Počasí se mezitím trochu vylepšilo, tak se jedeme podívat na pískové duny u Leby. Zde ještě trochu sluníčka, ale v kempu už jenom prší a fouká. Pivo Žywiec. Od našeho tábora je to blíž k dunám u Czolpina. Jsou prý i hezčí a není třeba se k ni propracovávat Lebou plnou rozličných nástrah na turisty. Dobé je vydat se od parkoviště po modré značce na pobřeží a odtud přes duny po červené zpět. Ale i na lebských dunách to vzhledem k větru byl zážitek. Ještě teď mi skřípe v zubech.

Pátek, 10.7.2015.
Image41Fouká, přeháňky, občas vykoukne sluníčko. Balíme, pokračujeme směr Malborg. Prohlížíme si křižácký hrad a jeho okolí. Po zjištění, že v Tallinnu je sice jenom 20 st, ale s vyhlídkou víceméně slunečných dnů, rozhodujeme se pro noční přejezd až někam tam.

Sobota, 11.7.2015. Cca v 04:00 VEČ přijíždíme do Rigy a pokračujeme podél Rižského zálivu dál na sever. Celou cestu pršelo, ale teď vylezlo slunce a z okolních borových hájů se valí mlha. Slunce mimochodem vylezlo skoro až na severu a svítí mi do obličeje. Tallinn jsme dobyli v 9:30. Rozhodujeme se napřed najít kemp.
Jedeme k výběžku za městečkem Loksa a na souřadnicích 59°40'2.86" N 25°41'54.96" E nacházíme tábořiště.
Image07Informuji se u tábořících, že jde o public place a že si tady můžu postavit stan kdekoli. Je tu pár přístřešků, dříví a několik plechových krbíků - grilů, na posteru nám chlapík vysvětluje estonsky, jak třídit odpad. Do moře vybíhá nejsevernější kousek Estonska a voda je teplejší než vzduch. Okolo je pár starých chatiček z dob sovětské okupace a spoustu jiných ruin v různém stádiu rozkladu. Koupačka. Téměř všichni jsme tam vlezli, já tam vydržel nejdéle a moc se mi tam líbilo, teď sedím v mikině a gumáku a chvěji se zimou, ačkoli je příjemných cca 18° . Holt noční přejezd je noční přejezd, ačkoli jsme se s Martinou střídali. Kterého normálního člověka by napadlo při obědě v Malborku, že se sebere a ráno se bude ráchat ve Finském zálivu. A kdyby se Královec nejmenoval Kaliningrad, bylo by to nejmíň o 3 hodiny kratší.
Image06Odpoledne se holky koupaly v moři a lovily ryby. Skoro bylo na večeři. Na nejsevernější místo Estonska jsme se taky vydali. Ostrůvek Mohni, na který je odtud vidět, je sice sverněji, ale ten se nepočítá jako pevnina.

Neděle, 12.7.2015
Image09Hnusně. Balíme. Naše cesta směřuje na kultovní místo mnoha čechů, kteří dojedou až sem. Kunda. Městečko s papírnou a cementárnou a muzeem. Povinné foto u cedule. Ve vedlejší vsi v malém obchůdku prodávají National Geographic a platíme kartou, jako všude v Estonsku.
Image31Návštěva Tallinnu. Tady by chtělo být týden. Na náměstí hraje kapela z Německa středověké písně a tance, holky mezitím courají po trhu. A např. Börsi käik. Po prohlídce si dáváme pozdní oběd a pokračujeme do Pärnu. Zde u vednice Audru směrem na Lihulu je golfový resort Valgerana, ale taky camp Doberani 58°23'13.04" N 24°22'15.07" E . Cenově příznivé, 15 € pro celou smečku, hospoda je ale zavřená, asi by dnes nebyl kšeft. Je tu klid a pohoda. Moře je o něco teplejší než včera. Taky jsme o stupeň a půl jižněji. Rižský záliv. Koupačka i v dešti. Dnešní pivní experiment se jmenuje Karjala a pro jistotu jsme ještě vzali Zlatopramen. No... nejhorší pivo je žádné pivo, a to platí i pro ten českej hajneken.

Pondělí, 13.7.2015 Vylejzá sluníčko, tak zůstáváme, koupačka. Do 25°C inzerovaných ve wikipedii má moře daleko, ale když se tam vleze, nechce se ven. Vpoledne jedeme do Pärnu, couráme po městě a obědváme v restaraci Citi. Moc dobré. Naproti restauraci sídlí čínský lékař poskytující terapeutické masáže. Hned na začátku jsme našli sekáč se vším možným, patřící charitě. Pianino za 130€, chodítko, berle, štrykovaný donut za desetník apod.
Odpoledne opět koupačka. Dnešní pivní experiment se jmenoval Saku. Točené "po anglicku" (=bez pěny, holky to moc neumí). No... ale asi jo.
Image03Večer rozděláváme oheň a pečeme buřty. Dnes jsme ani jednou nezmokli!

Úterý, 14.7.2015 Krásně. Poprvé máme ráno suchý stan. Pokračujeme do Rigy. Cestou stavíme na kótě 58°0'47.82" N 24°26'59.03" E, pobřeží s výhledem, pastvina a rozkvetlé orchideje. Zámysl byl koupačka, ale holkám je prý zima. Tak popojedeme. A jsme v Lotyšsku.

Image25Riga nezklamala. Kafíčko, palačinky a polévka na náměstí u sv. Petra s pohledem na katedrálu. Špacír po starém městě.
Pokračujeme na Horu křížů do Litvy. 56°0'57.06" N 23°24'49.51" E

Image23V zapadajícím slunci to vypadá moc pěkně. Kempík je v Kurtuvénai, jihozápadně od Šiauliai. Blbě se to hledalo. 55°49'35.76" N 23°2'50.27" E . Paní kempná odjela asi 3min před námi, ale něco čula a vrátila se. Kuchyňka, sprchy, záchod, wifina, elektřina, hezké okolí, sousedi jedni z Česka, vše za 19€

Středa, 15.7.2015. Oblačno, na cestu dobré počasí, občas nás to zkoušelo spláchnout ze silnice. Přejezd do Bialowieže. Kemp 52°41'35.86" N 23°49'51.21" E , vypadá to, že se zdržíme jednu noc, dnes jsme to prošli do centra, dali si večeři, pivní experiment se jmenoval Tyske. No... jak je to s tím žádným pivem.
Image01Zatím nejlepší vychází Žywiec, tak jsme si koupili plechovky v konzumu ke spravení chuti. Zítra se koukneme na zubroně a pomažeme. Jsou to takové spíš lázničky, k Lukašenkovi nepojedeme a do pralesa se stejně nesmí.

Čtvrtek, 16.7.2015. Jdeme se podívat do parku. Ke zhlédnutí jsou zde zvířata vyskytující se v pralese. A taky žubroň. Kříženec zubra a domácí krávy.
Image20 Žubroňka je vskutku úctyhodná superkráva a má prý výborné maso. Škoda je, že mají žubroni potíže s fertilitou, ale jsou na tom lépe, než mezci. Holky si koupily plyšáky a pokračujeme. Tentokrát opět delší přejezd až do Modlnice u Krakova. S přáteli, co jsme potkali v baze pod lasom, jsme se dohodli, že je navštívíme a oni pak nás v Oskořínku. Image19Večer pečeme klobásy a koštujeme piva a musím říct, že tentokrát opravdu dobrá. Střídavě drbeme pejska Paka.

Pátek, 17.7.2015. Dnes pojedeme na kolech prohlédnout si Krakov.
Oktawiusz sundal kola z půdy a vyrazili jsme. Přes univerzitní kampus, několik parků, podle starého opevnění až na Rynek. Pak Wawel.
Image17Dvojspřeží nám razilo cestu. Oběd a odpoledne ZOO, nakonec na Pilsudského kopec a domů. Letmé seznámení. Na prolezení všech katedrál by to chtělo týden. Večer klábosíme u klobás. Cider. Jo.

Sobota, 18.7.2015
Image11 Sbalíme se a přes Osvětim domů. Tři hodiny jsme tu po koncentráku v horku chodili, zatímco v Praze na Václaváku kvičeli a chrochtali náckové.

...................

Pejsek Pako (ve španělštině je to zdrobnělina pro Františka) je retrívr, podle všeho s nějakou růstovou poruchou a ve dvou letech ochrnul na zadní. Dalších pět let je opečováván 24/7. Na velkou už umí poránu reflektoricky po vzbuzení, moč se z něj občas musí vyždímat. Venčí se tak, že se vezme za ocas a předními běží, jako když se hraje na trakaře. Má z toho neskutečnou radost. Ohrádku má kolem terasy, aby se sám někde neporanil na zahradě. Sám se pohybuje jako tuleň.

Na severu, tam žerou mech ...?

Píseň v rytmu calypso Rum and coca-cola, kterou proslavily The Andrews Sisters, přetextoval Jan Werich a úžasně zazpíval Jiří Šlitr v Ďáblu z Vinohrad, česky se jmenuje Nerýmovaná a ve zpěvníku mého kamaráda je poslední verš "...na severu, tam žerou mech."

Ani v původním textu, ale ani ve Werichově přebásnění se mechožraní nezmiňuje, zpívá se tu např. o techtlích mezi americkým vojákem a domorodou broskvičkou (native peach) z Trinidadu a podobně. To vše vím z blogu Jaromíra Slomka a dalších hledání u strýčka Googla a tety Wiki. Zatím tedy mám jediný výskyt mechožroutské verze ve zmíněném kamarádově zpěvníku.

Na nejsevernějším místě Estonska by toho ke žrádlu bylo plno, včetně lišejníků. Moc hezky se na tom spalo.

......................

Börsi käik. Ulička a průchod na starém městě. Na bronzových deskách zasazených v chodníku jsou data významných událostí estonských dějin. Myslí se tu na budoucnost a na poslední desce s datem 2418 je popiska "Oslava 500. výročí estonské nezávislosti

Martina mě podezírala, že útěk před horkem byla záminka, abych se mohl vyfotit u té cedule. Myslím, že měla pravdu. Příště pojedeme třeba do Afriky.

Napřed tam mělo být 30 stupňů. Tuto informaci nám vrátil Martiny chytrý mobil. To, že tam pojedeme 52 hodin, už bylo poněkud alarmující. I s objezdem sovětské enklávy to nemohlo být (a nebylo) víc jak 12 hodin. Jak na to ten mobbbil přišel?
První teorie: záměna EST a ESP. To je hned. Ale ať hledám, jak hledám, něco podobného Tallinnu ve Španělsku nenacházím. A dnes (20.6.2016) jsem na to asi přišel. Málo písmenek. Talin je v Arménii. Teplota v tu dobu odpovídá a cesta - buď přes okupovaný Krym a trajektem, nebo přímo s návštěvou mauzolea na rudém náměstí taky skoro sedí. Ale furt je to jenom 42 hod., samozřejmě čistého času. A hele, ještě jeden Talin je v Íránu, hnedle vedle Ázerbajdžánu. To už bude ono. Nicméně strejda Gůgl mě tam nechtěl pustit, abych si to stopnul.

Ještěže jsme tu navigaci neposlechli...

dum
juhele@nedele:~$ how_are_things_in_oskorinek
Cloudy, 11°C
juhele@nedele:~$

Obec OskořínekObec Hrubý JeseníkTJ Sokol OskořínekZŠ Hrubý JeseníkBabiččina kuchařka
Bylinky pro koně

mapa

juhele@nedele:~$ my_php_ddate
Today is Boomtime, the 5th day of The Aftermath in the YOLD 3183. Celebrate Maladay.