Julákovic oskořínecké stránky
úvod  tátův deníček  galerie  dovolená  grafomanský brloh  kuchařka

Cesta na sever 2017  Dovolená 2016  Cesta na sever 2015  Dovolená 2014 aneb do Butrintu a zpět  Slovensko 2013  K Jadranu a rakouskouherská nostalgie 2012  Dovolená 2011 aneb cesta k Černému moři  Dovolená v Itálii 2010

Dovolená 2014 aneb do Butrintu a zpět

čtvrtek 24.7.2014
P72400185.59 odjezd z Oskořínka, nabíráme mámu v Městci a pokračujeme směr Vídeň, Budapešť, Novi Sad. Tady jsem zvrzal sjezd, na Sremski Karlovci se dostáváme z druhé strany. Kempík je směrem na Stražilovo.
Skoro nikdo tu není, vybavení základní. Pitnou vodu nutno s sebou, zde pouze na mytí. Záchody apod. čisté udržované. Cesta v pohodě, srbská dálnice vypadá jako ta některá naše. V kempíku jsme někdy kolem 19:00.
Cena cca 14 € (stan, 2 dospělí, auto a dýchavičné, děti grátis)

pátek 25.7.2014
P7260050vyrážíme přes Valjevo a Užici směr Žabljak (Durmitor). Nad Užicí stavíme v motorestu na oběd. Výborná kuchyně, poměr masa a přílohy je opačný, než kdekoli u nás. Stoupáme dál do hor, překonáme (po mostě) kaňon řeky Tary a jsme v Žabljaku. Camp Ivan Do nacházíme snadno. Cestou nás zastavují chlapíci v nějakém SUV a nabízejí kemp za 10€ pro nás všechny. Děkujeme a pokračujeme. V tom našem je to všechno za 8€. Do Žabljaku je to kousek, tak 2 km. Cestou dost pršelo, ale večer se to roztrhlo a...

sobota 26.7. je nádherně. Po snídani jdeme na výlet směr Bobotov Kuk. Bez ambice dojít tam, neb je to 5 hodin. Odchytil nás strážce parku, takže 3€ za vstup, kupuji ještě mapu, ale ta je spíš na někdy jindy. Vylézáme někam nad hranici lesa a odpoledne se vracíme, koupačka v Černém jezeře. Po siestě prší, jedeme do města a pak směrem na sedlo. Návštěva hospůdky u bači kousek pod sedlem. Anča (cestou nahoru): tohle stálo 3 eura?

neděle 27.7.
P7270433poránu pršelo, večer bouřka, ale ta nás minula. Balíme a jedeme opět na Sedlo a dále k pivskému klášteru. Nakoukli jsme dovnitř a pokračujeme přes Nikšič a Podgoricu směr Albánie. Stavíme stan v campu Lake Shkodra Resort cca 6 km od Skadaru. Je tu šipka ze silnice Skadar-Podgorica. Štěrková cesta končí v příjemném a perfektně vybaveném kempu na břehu jezera. Vychází to na 15€/noc a mají tu wifinu. 42°8.346'N 19°27.994'E - souřadnice kempu.

pondělí 28.7. V noci 2x bouřka, poránu zataženo, ale protrhá se to. Pokračujeme směr Skadar. Z předloňska máme jeden dluh - prohlídku pevnosti Rozafa. Krásný výhled na celé jezero, řeku Bunu, Drinu a Kir, průřez cca 2500 let historie tohoto kousku země. Pak směřujeme do Drače a kousek na jih ke Kavalje, ve vesnici Karpen by měly být dva kempy: jeden levný a jeden dražší. První jsme nenašli a druhý trošičku usmlouvali, nicméně bydlíme pod pergolkou hned u moře. Doufám, že nepřijde paní a neřekne, že je to místo jen pro karavany :) Umí pouze italsky. Budu dělat, že jsem nerozuměl.
41°10.931'N 19°28.666'E Camp Pa Emer
Luxus, středomořské kytky, cikády, azuro, příjemný vánek od moře, písečná pláž, pár lidí a výhled na Drač. 22€

úterý 29.7.
P7290620balíme brzo, další zastávka je v Divjake. Zde se chci dostat k laguně, akorát že od pláže to asi jde, ale nedošli jsme tam. Borový háj, mokřady a něco jako Kersko, hospůdek je tu víc, krámků s nesmysly taky. Kdo chce vidět lagunu, musí na to od jihu, anebo vydžet jít pořád dál na jih z toho Kerska. Vracíme se. Ve Vlore, resp. jižněji v zátoce se o camp ani nepokoušíme, všude hafo rekreantů a hotelů. Pokračujeme směr Himare, zvedáme se do hor. První motorest je náš, cca 10 km po výjezdu z Vlore. Kafíčko, toast. Koho baví kroutit volantem, ten si to dál užije. Občas chybí půlka silnice, holt strže, vápenec apod., ale je to označené. Další kempy - první před Dhermi nenalezen, další za Vuno - odbočka na Jal - jeví se jako vrcholně nevhodný, stany postavené a nejspíš k pronájmu úplně jiné cílové skupině, nicméně v Himare, partně hned za jeho historickou a zároveň vrcholovou částí (kostel a hřbitov) je vyznačená odbočka ke kempu. Je jich tu víc, první je camping Kranea, koukneme se ještě kousek a u hospůdky - ouzerie nás vítá chlapík, kuchař a kempný v jedné osobě, říká na uvítanou, že umí jen řecky a albánsky a uvádí nás do naprosto luxusního kempíku, místečko ve stínu oliv, cikády, čisté hajzlíky, hospůdka u toho a hned oblázková pláž, pár lidí, jedni krajani, úžasný pohled na hory a staré Himare. To vše pro naši smečku za 12€ na noc. Tady zůstaneme určítě pár dní. 40°6.392'N 19°43.732'E
Opulentní řecká večeře, k tomu zdejší specialita, vařené jakési kytky, většinu jsem toho sežral sám. Caciky. (#2) Výborné bílé víno.

středa 30.7.
P7290690kafíčko, nákup ve zdejší samoobsluze, pak ráchání. Pláž Livadh. Kempy jsou tu 3, my jsme v tom prostředním. Nezdá se, že by tu někdo začínal stavět velké hotely, je tu rozestavěné něco mezi bungalovy a apartmány, zatím je funkční přízemí, další 2 patra pouze jako hrubá stavba. To je tu normálka, někde se dokonce zabydluje nejprve 1. patro, pak se dělá přízemek a časem se to žene vejš. Spousta nabídek volných pokojů. Pojmenování "albánská riviéra" je naprosto trefné. Bydlí tu řecká většina a jižním směrem je vidět Kerkyra.
Po obědě se zatáhlo, pršelo, bouřka. Když se to trochu vytřískalo, jedeme se podívat na Porto Palermo, ležící asi 10 km jižně od Himare směr Sarande. Na jedné straně zátoky vojenská základna s vodním tunelem vedoucím skrz poloostrůvek, uprostřed pevnost postavená na rozkaz Alího Paši v 19.století. Před pevností je možné kempovat s karavanem, se stanem (běžným a rodinou) bych to nezkoušel vzhledem k podloží. Hospůdka je tu, u silnice ještě jedna, pláž v zátoce, kostel sv. Mikuláše, zpoza něho vylezl chlapík a hned se ptal, jestli tu nechceme nocovat. Na úbočí okolních kopců je nezvykle velké množství agáve. Nechal je tu prý vysázet soudruh Hodža jako pasivní obranný prvek proti seskoku parašutistů. Asi to fungovalo, protože tu nikdy žádní neseskočili. Nicméně obrovská květenství po osekání lze použít jako stavební materiál, mají tu z toho postavené pergoly u té plážičky. K sv. Mikuláši se váže jedna pověst: Alí Paša nechal kostel (sic!) postavit napočest své ženě (?), kostelík byl hotový na klíč za 2 dny. Paša pak testoval pevnost stavby, a to tak, že dovnitř zamknul inženýra a stavitele a nechal do kostelíka vystřelit z kanónu. Nespadl.
A jedeme bydlet. Večeříme již opatrnějí, co se množství týče, ale zdejším jídlem se nelze přecpat, ale musí se jíst pěkně pomalu a zapíjet zdejší rakií. V noci trochu bouřilo, ale spíš za kopcem ve vnitrozemí.

čtvrtek 31.7. mračouni se drží za kopcem ve vnitrozemí, moře je zatím nejmodřejší, co jsme tady. Ráchačka dopoledne, po obědě zkoumáme pláž jižním směrem, postupujeme nadějně makií, ale holky nechtějí pokračovat, tak se vracíme a pokračujeme v rochnění. Z pláže jdeme dříve, večeře, vínko v hospůdce. Pak přicházejí přátelé našich sousedů, přijíždějí další krajani, co tu byli loni, chlapík z Jeny s kytarou a jeho společnost, sousedi z Itálie, tři rodinky, jeden taťka má nástroj, o  kterém jsem si myslel, že je to ukulele, ale tenhle je z Andaluzie, jméno jsem zapomněl, (vzpomenu a dopíšu) a zpíváme a pijeme. Krásný večer. V Chorvatsku prý už týden prší. Tady jsou vidět jen ty mraky.

pátek 1.8.
P8010877dopoledne balíme a vyrážíme směr Butrint. Pláže cestou viděné jsou nádherné, kempy v Ksamilu - ten na začátku z našeho směru je vedle hospody, plac tu je a nikdo nekempuje, ono taky není o co stát. Kus dál mezi domy je kempík pro karavany. Tak si prohlídneme Butrint a pokračujeme na Modré Oko, krasový vývěr západně od Sarande. Sarande je ukrutné hotelové letovisko.
P8011003U Modrého oka je krásná hospůdka. Pak přes jedny hory a údolí směr Gjirokastra, Tepelena, Permet...
Termální prameny za Permetem jsou směrem na Leskovik 7 kilometrů doleva. Ukazuje k nim šipka ze silnice a je to ještě asi 6km, cestou je nějaká hospoda. 40°14.596' N 20°25.832' E
Na místě 2x hospůdka. Voda má cca 25-30° a nalezneme-li nějaké méně kamenité místo, dá se tu postavit stan. Což jsme učinili. Jednu hospůdku - tu blíž k pramenům - mají starší manželé. Pán je vysloužilý voják, paní učí ve škole. Přes léto jsou tady, na zimu zatáhnou do města. Dostali jsme stručnou lekci z albánské historie. Dorozumívací jazyk: ruce, nohy, pár mezinárodních slov, trochu angličtiny, ruštiny, tužka, papír. V noci je krásně, po dlouhé době jsem zase viděl mléčnou dráhu nikoli na fotce.

sobota 2.8.
P8021067ráno v hospůdce kafe a rakije, pak výlet do kaňonu, u každého teplého pramene je vybudované rochniště. Brodíme se říčkou Lengaricou, která je poměrně teplá i nad termálními prameny, holky si užívají bahna. Dále na Leskovik přes hory, úžasné výhledy a spousta zatáček. Za Leskovikem směrem na Korču je farma, chovají tu pstruhy a ovce a totéž k jídlu. Kempík u toho. 40°12.897'N 20°38.818'E Camping Farma Sotira.
Výborní pstruzi na rožni, vytažení ze sádky, šup na gril... Siesta, odpoledne špacír po pastvinách, doprovází nás jeden z místních psů.
P8021160Večer vínko. Za kemp, který je pěkně vybavený, akorát bazén je bez vody, platíme 10€. Je to spíš pro karavany, ale kousek na postavení stanu se taky najde. Na noc jsme tu byli dohromady 3 rodiny. Společnost v kempu nám dělá jedna slepice, dokonce i koně nachvíli přišli.

neděle 3.8.
P8041253pokračujeme k Ochridskému jezeru. Přes hory a přes lesy, většinu cesty nadmořská výška kolem 1000m. V městečku Erseke tiskneme peníze, nakupujeme nezbytnosti, divíme se zavřené poště, ale to nejspíš bude tím, že je neděle. Auto už má taky žížu. Sjíždíme do Pogradecu a kocháme se Ochridksým jezerem. Pátráme po kempu. Ty očekávané (Memelisht a Udenisht) nějak se nezdají být to pravé. Jedeme dál podle jezera po albánském břehu a zjevuje se před námi poloostrůvek. Tam by něco mohlo být. (z druhé strany poloostrůvku ve vesnici Lin žádný kemp není) Velká cedule s upoutávkou na jakýsi rezort. Polní cesta. Rezort míjíme, další je hospůdka, kerá taky nabízí kempink. Bar - restoran Arifi: 41°3.069'N 20°38.596'
Stan tu můžeme postavit, dokonce i ve stínu. K obědu ryby. Delikatesa. A salát. Super. Rajče nechali úhledně nakrájené na kraji mísy, (#3) takže jsem si taky pošmákl. A vedle slavili narozeniny, tak nám číšník a zřejmě i majitel v jedné osobě donesl dort. Jo, a když jsem se zkraje ptal na možnost kempování, ptal se mě, jestli nevadí, že je to beze sprchy. Dohodli jsme se na tom, že jedna velká supersprcha je všude kolem. A poprvé se nás někdo zeptal, jak to kafe chceme sladké. Dle průvodce v Albánii norma. Káva je úžasná turecká v malém hrníčku, podle všeho přelitá z džezvy.
Odpoledne ráchačka, pak kousek zkoumání pobřeží. V 20:00 další žranice. Ryby tradičně upravené, pečené v zeleninové voňavé omáčce.K tomu znamenité bílé víno. Za kempování 10€, záchody v hospodě, sprcha v jezeře.

pondělí 4.8.
P8041279poměrně brzy pakujeme a jedeme se podívat do Ochridu. Makedonie. Parkoviště je opravdu až u brány do starého města. KOstel nesvětější bohorodičky i s výkladem od paní, která na toto téma psala doktorskou práci. Pak ke sv Klimentu Ochridskému a okolní vykopávky, úžasné místo, vedle je ve stavbě budova univerzity, obnova té původní nejstarší slovanské. Ke Klimentovi jsem se neopodíval. Anča neměla boty, já je měl zuté, ale držel jsem basu s Ančou a neobul se, máma začla fasovat jakýsi ubrus kolem pasu, protože jí byla vidět kolena. Sám tam nepůjdu... A přitom u bohorodičky to nevadilo. Ale to už známe z Bulharska.
Pokračujeme podle pobřeží jezera na jih a překonáváme pohoří a národní park Galičica. Výhled na celé jezero. Na druhé straně je Prespanské jezero, zde nacházíme hotel s možností kempování ZADARMO 40°59.069' N 20°55.190' E pod borovicemi a s písečnou pláží. Lakeview resort.
P8041360Podvečerní procházka jižně po břehu. Naleze rekreační objekt Evropa, opuštěný, vymlácená skla, kdysi to tu asi žilo, dokud to soudruh Tito platil. U večeře vzpomínám na Hlavovku, (#1) když ještě fungovala: mučkalica, pržola, pleskavica, vešalica. Vše tu mají. Dal jsem si mučkalicu. A víno červené Alexandria, taky zdejší, směs merlotu, cabernet sauvignon a vranec. A na dobrou noc ještě jeden vranec. Možná ještě lepší, než Alexandria. Holky číšnice měly potíž se špuntem, první přetrhly, druhý raději nechaly vyndat od starého pana šéfa. Tady si každý dává malé flaštičky cca 2dl vína se šroubovacím uzávěrem a rozlévané nemají. Nicméně dýško dostaly, neb byly příjemné a hovořily anglicky.
Maruška si dala kuřecí a proštěkala celou noc.

úterý 5.8. kuřecí na dovolené never more. Balíme s rozbřeskem, vpoledne někde za Nišem to vypadá, že už je Marušce líp. Málem jsme pašovali štěně, bylo to roztomilé černobílé cosi. Osazenstvo večerní restaurace se rozdělilo na dvě poloviny.
P8041392Jedna do něj kopala, když si chtělo hrát s jejich dítětem, ta druhá (my a ještě jedna rodinka) se s ním mazlila. Naštěstí jsem nám to pašování rozmluvil (zdravotní rizika, nedělá se to a celníci by se nenechali ukecat). Toto necháme hysterickým bojovníkům za psí práva, ať si tu vzteklinu chytí sami. Tento odstavec vzniká pod vlivem nudy makedonsko-srbské zpoplatněné děravosti, kde se střídá v poměrně frekventně uzávěra pruhů s mýtnicemi. Pravda je, že cca 150km před Bělehradem to docela jde a funguje to tu na lístek. Ale za Novým Sadem to bude zase jako D1 (díry) namíchaná s R10 kolem Benátek (nájezdy) (nad Jizerou).
Kam se to všechno hrabe na (některé) albánské dálnice. Mají sice čtyři pruhy a označení, ale třeba na mostech občas chybí nělaký ten kovový nesmysl na dilatačních spárách a rána je to veliká. Jediná možnost je to asi přejet rychleji, než povolených 90km/h, ale to si předtím urazíme čumák na začátku mostu. Nájezdy nelze hodnotit - nejsou. Začátek a konec takového kousku - kruháč. To zase docela jde. Občas cyklista v protisměru, tu a tam chodec snažící se přejít, protože mu ta dálnice půlí vesnici. Poplatky nejsou. A ani letos na hranicích nevybírali poplatek za užívání cest. A všechna auta měla vinětku s loňským datem. Provoz v albánských městech - totální hegeš, ale dá se v tom vyznat. Kruháče spíš symbolické, ale hodí se to v případě bloudění. Policajti to zpovzdálí sledují, když nějací jsou. Cestou vnitrozemím zhusta byli ve vesnicích, ve dvou a docela vyzbrojení. Jinak v celé Albánii naprostá pohoda, čím rodinnější podnik, tím více kafe a rakie na účet podniku. A místo na koních tu jezdí v medvědech.

P8021124Hlavní tahy vnitrozemím jsou většinou super, ty vedlejší přes hory jsou víceméně asfaltové s úžasnými výhledy a spoustou pomníčků kolem příkopů. Občas bača s ovcemi, kráva, osel, ale srážka nehrozí, neb se tu stejně nedá jet rychleji, neč 30km/h. Kozy a ovce dovedou uhnout, pokud má kráva něco fajnového u krajnice, tak s tou prdelí necukne ani o píď. Na které cesty se lze či nelze vydat s autem, které zrovna máme s sebou, se lze dozvědět v kempu Skadar lake resort, kde to mají vyznačené v mapě (modrá, červená a černá, jako sjezdovky).

P8070001V Makedonii by bylo super se na pár dní vypravit na kola do Galičice, pohoří mezi Ochridským a Prespanským jezerem. Podle mapy je to protkané asfaltkami pro horská kola. Na posterech zde popisují značnou biodivezitu, spousty druhů zvířat, kytek, mechu a kapradí. Na pečenou rybu rozhodně nutno zajít na jižní stranu poloostrůvku ke konci albánského břehu Ochridského jezera do zmíněného baru-restorantu Arifi. Dá se tu i kempovat, ale je to s rizikem, že vedle v rezortu vypukne disko. Přes kopec u Prespanského jezera nabízí hotel - rezort Lakeview (kde jsme grátis kempovali) ubytování za 5€/osoba a noc, pokoje od jednoho do pěti lůžek se sprchou a hajzlíkem. Bacha na kuřata. Město Ochrid nelze vynechat. Samuelova pevnost, Plaošnik... Základní body, co jsme potřebovali: Pošta: 41°6.833' N 20°48.031' E, bankomaty: 41°6.966' N 20°48.034' E. Tržnice je na pěší zóně západně od bankomatů, zaparkovat se dá u horní brány (Gorna Porta) 41°6.918' N 20°47.689' E, což je jedna z bran do starého města. Místo tam bylo a bez placení. My to nechali západním směrem na ulici, která tvoří pokračování zmíněné pěší zóny. A cestou jsou schody až k horní bráně, pod vysokými stromy a s několika lavičkami pro dušnější občany. Potkali jsme tu svatbu, tančili kolový tanec a hráli jim k tomu tradiční muziku. Těšil jsem se, že uvidím inštrumenty, co jsem ještě neviděl, ale byl to altsaxofon, 2 keyboardy a elektrická bicí. Nicméně bylo to nádherné.

Na hranicích Shengenu musíme 2x otevřít kufr. Ještěže jsme nevzali žádného uprchlíka, natož želvu nebo štěně...
Na noc jsme v Szegedu v campu Partfurdo (umlauf nad u a o), vzali jsme apartmánek vzhledem k 1. bouřce, 2. rekonvalescenci Marušky 3. počínající blití mámy (taky měla trochu kuřete)
4 lůžka, 2 cimry, záchod, sprcha, kuchyňka, 58€/noc. 46°15.144' N 20°9.556' E

středa 6.8. tak kuřetem to nebylo, jednou jsem si štěknul, ale tč. zdá se, že je vše vpořádku. Anča to jediná přežila bez potíží. Vyrazíme do akvaparku, který je hned vedle, a pak pomažeme domů.
Nakonec jsme se na akvapark vykašlali, Anička nějak přestala být ve své kůži. Zbytek výpravy už je zpět ve své kůži, blicí pytlíky standby a jedeme domů.

P8010897Potřetí jsme otevírali kufr v Hevlíně. Financové byli v pohodě, pokecali jsme, ukázali, kde máme schované ty drogy a psy a želvy a pokračovali.
A jsme doma.

----------------------------------
opravy a poznámky:
#1 Výskyt mučkalice, pržoly apod u nás - nešlo o Hlavovku, ale Demínku.

#2 Caciki, caciky, tsatsiki... V jednou nejmenovaném veslařském klubu pozván kolegy z jedné nejmenované motolské kliniky mě ukecali k ochutnávce, neb ten kluk, co to dělá, je opravdu umí. Od té doby jsem žil v omylu, že caciky jsou jenom nějaká další varianta rajčatového salátu. Syrová rajče nevezmu do huby včetně všeho okolo, co se ho dotklo. Není tomu tak. Tohle superjídlo nevidělo rajče ani z auta na billboardu.
(na druhou stranu rajčata bezpečně prošlá teplotou 100° a více, případně sušená - po těch se můžu potrhat)

#3 to mě skutečně potěšilo. Salát na míse, kde jednotlivé součásti jsou vyrovnány vedle sebe a každý si hrábne po tom, co je mu milé.

#4 Charango. A ne z Andalusie, ale z And. Dalmácie jako decimálka...

dum
juhele@nedele:~$ how_are_things_in_oskorinek
Cloudy, 11°C
juhele@nedele:~$

Obec OskořínekObec Hrubý JeseníkTJ Sokol OskořínekZŠ Hrubý JeseníkBabiččina kuchařka
Bylinky pro koně

mapa

juhele@nedele:~$ my_php_ddate
Today is Boomtime, the 5th day of The Aftermath in the YOLD 3183. Celebrate Maladay.